Tablety zintegrowane z samochodem

Tablety zintegrowane z samochodemOd dłuższego już czasu mam w samochodzie Parrota Asteroid Smart czyli tablet wbudowany w miejsce samochodowego radia. Zdarzyliśmy się już trochę poznać i wiemy co nieco na swój temat. Ja wiem np. jak tego typu sprzęt powinien wyglądać i działać. Poniższe uwagi nie będą dotyczyły konkretnego sprzętu tylko ogólnie wizji „dotykowca z systemem” w samochodzie.

Po pierwsze wiem, że siłą rzeczy taki sprzęt obniża bezpieczeństwo. Przecież najczęściej instaluje go Geek, a on jak już ma to chce klikać, najczęściej w czasie jazdy bo przecież to właśnie wtedy jesteśmy w samochodzie. Mamy wiec efekt ciągłego “niedobawienia” się sprzętem co skutkuje klikaniem w czasie jazdy. Proponuje więc na początek spędzić kilka godzin na postoju z Parrotem lub podobnym produktem – wtedy może przejdzie Wam ochota na klikanie w czasie jazdy. Mi niestety nie przeszła :(. Pamiętajcie też, żeby czasem odpalać samochód w czasie takiej zabawy na postoju bo możemy mieć na koniec nie miłą niespodziankę. Miałem.

Tablety zintegrowane z samochodem 2

Tym co bezpieczeństwo może zwiększyć jest sterowanie z kierowcy. Jeśli się zdecydujecie na podobny system upierajcie się na ile to możliwie o podłączenie możliwie jak największej funkcjonalności pod przyciski z kierownicy. To naprawdę pomaga i znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Nie wiem jak w innych systemach, ale w Parrocie można prawie dowolnie konfigurować przyporządkowanie przycisków. Wciskam „Podniesioną słuchawkę”, system się pyta do kogo zadzwonić, mówię „Kapitan powolny” i już dzwoni do Wojtka.

Kolejnym punktem wpływającym na bezpieczeństwo jest interfejs programów. W czasie jazdy ciężko jest klikać w małe ikony i przyciski. Programy i system powinny być tak napisane żeby nie było żadnego problemu z obsługą w czasie jazdy, czyli wszystko musi wyglądać zupełnie inaczej niż na tablecie, który trzymamy w ręku. Duże ikonki programów, duże przyciski to wszystko znaczenie poprawi ergonomię obsługi. Na swoim urządzeniu instalowałem sporo różnych programów zarówno tych z dedykowanego sklepu, jak i tych zwykłych Androidowych. Te z dedykowanego sklepu są w większości przystosowane do obsługi w czasie jazdy, te typowo Androidowe zazwyczaj nie i używanie ich w czasie jazdy bywa ekstremalnie niebezpieczne.gal_nav

Decydując się na podobny sprzęt do samochodu musicie też wiedzieć, że to tylko tablet/kompuer. W związku z tym, potrafi się zwiesić, potrafi w krytycznym momencie zadziałać wolniej niż byśmy tego wymagali. Kamera cofania potrafi się włączyć dopiero jak kończymy cofać, a nawigacja zadziałać dopiero gdy skręcimy w złą uliczkę. Oczywiście nie dzieje się to zawsze ale potrafi. Moja uwaga jest dość ogólna, jeśli decydujecie się na podobny system to wymagajcie od niego trochę mniejszej niezawodności działania niż w klasycznej „nawigacji” samochodowej sprzed kilku lat. Celowo dodałem sprzed kilku lat bo ostatnio dużo się pozmieniało w tym temacie, a wzrost skomplikowania samochodowych systemów pociąga za sobą spadek niezawodności. Fabryczna nawigacja w samochodzie Dominika potrafi się zawiesić. Fabryczny Bluetooth w samochodzie przyjaciela albo działa albo nie, a serwis zaleca restart – samochodu. Taka Sytuacja. Jednocześnie skuteczność takich rozwiązań jak Parrot Asteroid jest już na tyle wysoka, że firma sprzedaje je również jako rozwiązania OEM dla producentów samochodów. Można je np spotkać w Volvo.

SensusConnectedTouch

Co dostajemy w zamian za obniżoną niezawodność? Oczywiście wolność wyboru. Jeśli nie podoba się nam nawigacja samochodowa lub nie ma map naszej wioski to jedyne co możemy zazwyczaj zrobić to zmienić samochód. W przypadku otwartego systemy możemy wgrać inną mapę. Płatna AutoMapa, bezpłatna Waze i sporo innych co kto lubi. Możemy też podłączyć sobie Apple TV, a jeśli fabryczne informacje w komputerze samchodowym to dla nas za mało to zawsze możemy podpiąć po BT czytnik ODB2 i na ekranie naszego urządzenia mieć podgląd takich parametrów samochodu jak temperatura powietrza wpadającego do silnika, emisja CO2 czy też przepływ paliwa. Słowem możemy dużo dużo więcej, a podobnych pomysłów mam w głowie całą masę.

Na razie systemy w tym stylu są przeznaczone raczej dla świadomych decyzji gadżeciarzy i innych geeków. Jednak powoli się to będzie zmieniało i coraz więcej samochodów dla przeciętnego użytkownika będzie wyposażonych w systemy integrujące się z naszymi telefonami i będące po prostu swojego rodzaju tabletem w samochodzie. Już w tej chwili w samochodach Chevrolet możemy znaleźć ciekawy ale mający wady system Smartlink – będę jeszcze kiedyś o nim pisał. Apple zaś wraz z iOS 7 wprowadza funkcję „iOS in Car”, którą będzie starał się integrować jako OEM w różnych i tanich i droższych samochodach. Czeka nas spora rewolucja w samochodowych systemach multimedialnych.

  • Dawid B

    Ale o tym (jako „ciekawostke”) , że apple podpisywało dzisiaj w nocy iOS 6.0 6.0.1 i 6.0.2 i można było zrobić downgrade na każdym urządzeniu nie piszemy….no tak, wszyscy w objęciach morfeusza byli :) Mnie się udało :)
    Pozdrawiam.

  • Arek

    Ale rano się już nie dało :/

  • Peter

    Na marginesie, apple uruchomiło jakiś czas temu akcję serwisową dla Apple TV. Chodzi o problemy z WiFi. Moja sztuka sie łapała i mimo tego że ma więcej niż rok i pochodzi z Europy serwis przyjął ją (Cortland), wiedzą o temacie i nie robią problemów. http://www.macrumors.com/2013/04/15/apple-initiates-replacement-program-for-3rd-generation-apple-tvs-with-wifi-connectivity-issues/

  • Marcin Dmochowski

    Polecam zerknąć na stronę Tesli S – jest walkthrough video „tabletu” który jest w nich fabrycznie montowany. Opad szczęki gwarantowany ;)

  • ZLR

    Witam i z góry przepraszam, że moje pytanie nie jest na temat.

    Wcześniej w mini odtwarzaczu iTunes 11, w „większej” wersji
    czyli kwadratowej okładce, jak kursor nie był na odtwarzaczy, to
    wszystkie belki sie chowały i była widoczna jedynie okładka.
    Od dłuższego czasu widzę, ze teraz belki nie chcą znikać.
    Szukałem w ustawieniach ale nie mogłem znaleźć.
    Apple uznało to jako błąd przy wprowadzeniu wersji 11.0.0 i w kolejnych
    aktualizacjach zablokowała chowanie belek czy coś u mnie sie zepsuło ?

  • Piotr Pilch

    miazga!

  • ZLR

    Czyli nie znacie rozwiązania problemu?

  • Egonek

    Znamy

  • ZLR

    To sie może podzielicie (>_<)

  • Dżordż

    Nie

  • ZLR

    Czyli, nie wiecie, tylko udajecie wszystkowiedzących kozaków ;>

  • Norbert Cała

    Może zanim napiszesz coś to pomyśl – trzeba być idiotą aby wrzucać jakieś pytanie do wpisu o czymś zupełnie innym

  • Pingback: iOS in the Car na krótkim filmie | iPod.info.pl — iPod, iPad, iPhone, iBlog

  • Tomek

    Ciekawe… a jak można i czym, jeśli w ogóle, wysterować sygnał z komputera samochodu – spalanie, ciśnienie w oponach (TPMS) i inne na podłączonym tablecie?