Za chwilę zaczynają się targi CES 2016, na których prawie 12 lat temu miała miejsce premiera mocno związana z Apple. Dokładnie to 8 stycznia 2004 roku, ówczesna CEO firmy Hewlett-Packard czyli Carly Fiorina (aktualnie polityk i jedyna kobieta, która z ramienia Republikanów może zostać prezydentem USA w 2016 r) pokazała iPoda trzeciej generacji w niebieskim kolorze i ogłosiła początek programu „Apple iPod by HP”.
Gdy program ruszył 9 miesięcy później w sklepach nie zobaczyliśmy niebieskich iPodów, a jedynie logo HP na tylnej części obudowy i napis „+HP” na pudełkach, płytach CD i innych materiałach związanych z tymi iPodami. Nie pojawił się też z logo HP pokazany pierwotnie iPod trzeciej generacji. Zamiast niego mogliśmy kupić iPoda czwartej generacji o pojemności 20 oraz 40 GB.
Wszystkie iPody były produkowane przez Apple, ale serwisowane już przez HP, klienci z iPodami HP byli odsyłani z serwisów Apple do serwisów HP. Do tej pory na stronach HP możemy odnaleźć dokumenty pokazujące np jak zresetować iPoda. HP w zamian za to miał preinstalować na wszystkich komputerach HP Pavilion i Compaq Presario program iTunes. Oprócz wspominanego iPoda 4G z logiem HP pojawiły się jeszcze iPody mini, iPod photo oraz najrzadziej spotykany iPod shuffle. Fani HP mogli też kupić firmowane przez firmę specjalne naklejki na iPoda. Kupowało się je w 10-pakach w cenie 15$.
Niestety współpraca nie trwała długo, i nie okazała się sukcesem. Podczas działania programu „Apple iPod by HP” stanowiły one tylko 5% ogółu sprzedanych iPodów. Pewnie dlatego współpraca została zakończona dość szybko bo już 29 lipca 2005, czyli w niespełna rok po wejściu ich do sprzedaży. HP zrywając program musiało zgodnie z umową nadal instalować iTunes na nowych komputerach, aż stycznia 2006 i nie mogło sprzedawać konkurentów iPoda do sierpnia 2006. Później ogłosili, również nieudane partnerstwo z RealNetworks w ramach którego sprzedawany był odtwarzacz muzyczny Compaq – jest jeszcze rzadszy niż iPody HP – zobaczcie jak wygadał, ładniej niż iPod prawda?
Ten bardzo wyjątkowy, zarówno dla Apple jak i dla HP program dla tych drugich na pewno nie był rentowny. Utrudniona logistyka i kosztowny serwis nie przełożyły się na postrzeganie HP jako firmy otwartej na nowe technologie. HP bardzo na to liczył decydują się na sprzedaż najbardziej „gorącego” produkt na rynku. Trochę lepiej współpraca wypadła dla Apple. HP wprowadziło iPody do swojej sieci dystrybutorów, po tym jak się wycofali ze współpracy, większość tych firm zgłosiła się do Apple i zaczęła sprzedawać „oryginalne” iPody.
Obecnie fabrycznie zapakowane iPody HP osiągają bardzo wysokie ceny na aukcjach, a ich ceny często przekraczają 4000$. W swojej kolekcji mam dwa iPody HP, iPoda photo w opłakanym stanie z dyskiem 30GB oraz iPoda Mini w stanie prawie idealnym z pudełkiem i kompletem „papierów” – on czeka jeszcze na swoją sesję zdjęciową.